Klantenservice

We hebben de kortste weg naar het antwoord voor je uitgestippeld

1. Vind zelf het antwoord op veelgestelde vragen.

  • Ik zoek een woning
    • Algemeen
      • Ik ben op zoek naar een huurwoning. Hoe kunnen jullie mij helpen?

        Ga naar onze website: www.nederwoon.nl. Hier vind je al onze beschikbare woningen.

        Staat je ideale woning hier niet bij. Schijf je dan in als woningzoekende. Dan krijg je standaard een e-mail zodra we een woning hebben die aan je zoekwensen voldoet.

      • Werken jullie met een wachtlijst?

        Nee, wij werken voor particuliere verhuurders en vastgoedbeleggers. De verhuurder kiest welke kandidaat huurder de woning mag huren. Hoe lang je ingeschreven staat heeft geen invloed.

      • Wat is er inbegrepen bij de huurprijs die vermeld staat op de website?

        Alle huurprijzen op de website zijn kale huurprijzen. Onder het kopje ‘huurprijs’ staan de bijkomende maandelijkse kosten vermeld, bijvoorbeeld de servicekosten.

      • Wat zijn servicekosten?

        Servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur. Je moet dan denken aan schoonmaak van de algemene ruimten, glasbewassing, energieverbruik algemene ruimte, groenonderhoud, e.d.
        De servicekosten is een voorschot. Jaarlijks volgt er een afrekening.

      • Wat zijn stookkosten?

        In de meeste gevallen sluit je als huurder zelf een contract af voor gas, water en elektra.

        In sommige gevallen staat er bij de kosten een voorschot stookkosten opgenomen. In dat geval is er een centrale voorziening aanwezig en betaal je een maandelijks voorschot. Jaarlijks wordt de definitieve verbruik berekend en krijg je een aanvullende specificatie. Het kan zijn dat je geld terug krijgt of moet bijbetalen.

    • Gebruikers account aanmaken
      • Hoe kan ik een gebruikers account aanmaken?

        Ga naar onze website en maak een account aan. Je gebruikersaccount is een jaar geldig.
        De kosten staan vermeld op onze website. Na een jaar stopt je account automatisch. Je betaalt dus slechts eenmalig kosten, hiermee kun je een jaar lang al het aanbod zien en bezichtigingen inplannen.

      • Hoe lang is mijn account geldig?

        Je account is 12 maanden geldig en wordt daarna automatisch gestopt.
        Wil je geen e-mails meer ontvangen met nieuw woningaanbod, dan kun je je zelf eerder afmelden.

      • Kan ik opnieuw inschrijven?

        Wil je langer dan een jaar gebruik maken van onze diensten of opnieuw van onze diensten gebruik maken, dan kun je je altijd voor een 2e keer inschrijven.

      • Ik ben mijn inloggegevens kwijt. Wat moet ik doen?

        Als je je wachtwoord bent vergeten, dan kun je deze opvragen door op het inlogscherm te klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt een nieuw wachtwoord in je e-mail.

      • Hoe kan ik mijn inschrijving beëindigen?

        Wanneer je inlogt, kun je door te klikken op de knop ‘inschrijving beëindigen’ je uitschrijven voor de e-mails met nieuw woningaanbod.

    • Bezichtigen
      • Ik ben een gebruikersaccount, hoe kan ik een bezichtiging aanvragen?

        Als je een account hebt op onze website, kun je online bezichtigingen aanvragen. In je account kun je zien of je bezichtigingen op je voorkeur dag/voorkeurstijd mogelijk is.

      • Ik heb een e-mail ontvangen met een leuke woning, hoeveel tijd heb ik om te reageren?

        Hoe eerder je reageert hoe beter. Vraag een bezichtiging aan via je account. Maak je account zo compleet mogelijk. Als je na de bezichtiging interesse hebt en voldoet aan de eisen, kunnen we je zo snel mogelijk voorstellen aan de eigenaar.

      • Kan ik op elke woning reageren die op jullie website staat?

        Ja, je kunt met een gebruikers account onbeperkt reageren. Let er wel op dat je aan de huurvoorwaarden voldoet voor deze woning. Bijvoorbeeld: inkomensnorm, leeftijdscategorie, gezinssamenstellingen of andere voorwaarden. Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan zullen we je bezichtigingsaanvraag afwijzen.

      • Hoe kan ik zien of mijn bezichtigingsaanvraag is goedgekeurd?

        In je account zie je al je aangevraagde bezichtigingen. Je ziet ook zien of je aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd.

      • Wat is het verschil tussen een individuele bezichtiging, groepsbezichtiging of open-huis?

        Afhankelijk van de interesse en bezichtigingsmogelijkheden kiest de Verhuurmakelaar voor de soort bezichtiging. Bij de individuele bezichtiging gaat u samen met de Verhuurmakelaar kijken in de woning, we plannen hiervoor ongeveer 10 minuten per kandidaat.
        Voor een groepsbezichtiging worden meerdere kandidaten uitgenodigd. Dit is het geval bij populaire woningen waarvoor veel passende kandidaten zich aanmelden.
        We organiseren een open-huis wanneer het een nieuwbouwwoning betreft of wanneer er meerdere woningen in een complex beschikbaar zijn. U kunt binnen het genoemde tijdsblok zelf rondlopen en vragen stellen bij de aanwezige Verhuurmakelaars van NederWoon.

    • Toewijzen
  • Ik ben huurder bij NederWoon
    • Huurovereenkomst
      • Hoe lang is de huurperiode?

        In de meeste gevallen teken je een huurcontract voor minimaal 1 jaar. Na dit jaar is de huurovereenkomst maandelijks opzegbaar per de 1e van de maand.

      • Hoe kom ik aan mijn getekende huurovereenkomst?

        Nadat je de huurovereenkomst hebt getekend, sturen we deze door naar de Verhuurder voor ondertekening. De door beide partijen getekende overeenkomst, komt in je Internetportaal te staan. Daar kun je de overeenkomst downloaden.

      • Ik heb samen met een partner gehuurd, kan ik ook alleen op het contract?

        Ja dat is mogelijk, mits je alleen aan de gestelde inkomenseis voldoet en de verhuurder/beheerder toestemming geeft. Je moet het verzoek indienen per brief (post of e-mail). Jullie moeten beide dit verzoek ondertekenen. Tevens moet je de documenten meesturen waaruit blijkt dat je alleen voldoet aan de inkomenseis.
        Indien de verhuurder akkoord gaat, betaal je eenmalig € 181.50 voor het wijzigen van je huurcontract.

    • Inloggen huurdersportaal
      • Hoe kan ik inloggen als ik huurder ben?

        Via de website www.nederwoon.nl kun je inloggen op je huurdersportaal. Klik rechtsboven aan op ‘Inloggen’ en dan ‘Huurdersportaal’.

        Vul je inloggegevens in zoals in de brief welkomstbrief vermeld. Als je je wachtwoord bent vergeten, klik dan op wachtwoord opnieuw aanvragen.

      • Wat kan ik vinden op mijn huurdersportaal?

        Onder het kopje documenten kun je allerlei documenten terugvinden die voor jou persoonlijk zijn bedoeld. Hierin vind je onder andere:
        • Huurovereenkomst
        • Overzicht betalingen
        • Brieven die vanuit NederWoon zijn gestuurd
        • Huurverhogingsbrieven
        • Afrekening servicekosten
        • Documenten die horen bij de woning die je huurt

      • Hoe kan ik een storing melden?

        Ga naar het knopje storingen en klik op storing melden. Geef uitleg over de storing bij omschrijving en voeg foto’s toe. In je berichten inbox verschijnt een bericht zodra de Servicedesk je melding in behandeling heeft. Heeft de medewerker Servicedesk je storing doorgezet naar een leverancier dan kun je via de link meer informatie vinden over het bedrijf dat bij je langs gaat komen.

    • Reparaties melden
      • Wat staat er in de onderhoudswijzer?

        Bekijk de onderhoudswijzer in je huurdersportaal. In een oogopslag kun je zien of het onderhoud voor kosten van huurder of verhuurder zijn.

      • Hoe meld ik een storing?

        Zaken als een lekkende kraan, algemeen onderhoud, defecte parkeergaragechip, defecte lampen in de algemene ruimtes licht, etc., kun je melden bij de Servicedesk. Log in op je account en geef de storing door, je kun ook een e-mail sturen naar servicedesk@nederwoon.nl.

      • Spoedgevallen

        Onze technische dienst is 24/7 beschikbaar voor spoedgevallen. Onder spoedgevallen verstaan wij calamiteiten (zoals lekkages, brand, e.d.) die niet kunnen wachten tot de volgende dag.

      • Mag ik wijzigingen in de woning aanbrengen?

        Je moet de woning zo achterlaten als je deze hebt gekregen.
        Voor grote wijzigingen/aanpassingen aan de woningen dient vooraf schriftelijk toestemming gevraagd te worden bij de Servicedesk.

    • Huuropzegging
      • Hoe zeg ik mijn huur op?

        De huurovereenkomst kan slechts worden opgezegd nadat je minimaal een jaar hebt gehuurd. De opzegtermijn bedraagt minimaal één kalendermaand en er kan alleen worden opgezegd op de laatste dag van de maand.
        Na de huuropzegging ontvang je een bevestiging binnen 5 werkdagen.

        Indien je huurovereenkomst op meerdere namen staat, dan dienen alle huurders mee te tekenen voor de huuropzegging. Bij ontbrekende handtekeningen kunnen wij je aanvraag niet in behandeling nemen.

      • Huuropzeggingsformulier

        Download het formulier via de volgende link: Huuropzeggingsformulier

        Stuur het ingevulde formulier naar:
        NederWoon Vastgoedbeheer B.V.
        Postbus 842
        7301 BB Apeldoorn

        Of per e-mail naar: servicedesk@nederwoon.nl

    • Servicekosten / Stookkosten
      • Mijn stroom en/of gasverbruik is hoog. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

        Er kunnen diverse oorzaken zijn voor een hoog stroom en/of gasverbruik. Denk daarbij aan verouderde apparatuur met een laag energielabel. Ook apparatuur zoals een wasdroger en elektrische kacheltjes verbruiken veel stroom. Je kunt nagaan of je spaarlampen en ledverlichting gebruikt.

        Is je stookgedrag anders geweest dan vorige jaren? Denk daarbij ook aan strengere winters bijvoorbeeld. Je kunt in je woning nagaan of je de radiatoren voluit aan hebt staan in ruimtes waar je misschien niet verblijft. Een andere tip is om na te gaan of je niks voor de radiatoren hebt hangen of staan.

  • Ik ben een appartementseigenaar (VvE)
    • Algemeen
      • Wat is een Vereniging van Eigenaren?

        VvE betekent Vereniging van Eigenaars. De vereniging is de vertegenwoordiger van de gezamenlijke appartementseigenaars, die op haar beurt weer vertegenwoordigd kan worden door een bestuurder. De VvE voert het beheer over de gemeenschap en ziet toe dat elke eigenaar en gebruiker de regels naleeft zoals neergelegd in de splitsingsakte, het splitsingsreglement en eventueel het huishoudelijk reglement.

      • Wat doet een VvE?

        De VVE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Bovendien is de VvE verantwoordelijk voor en heeft zeggenschap over (gemeenschappelijke delen van) het gebouw en de bijbehorende grond.

      • Hoe is een VvE samengesteld?

        Een VvE heeft een vergadering van eigenaren en een bestuur of administrateur. De vergadering van de gezamenlijke appartementseigenaren is het hoogste orgaan binnen de VvE. Minimaal éénmaal per jaar is er een verplichte vergadering. Alle eigenaren zijn gebonden aan de besluiten die de VvE in die vergadering neemt.

        De servicekosten worden per jaar op de Vergadering van Eigenaren vastgesteld. De hoogte van de bijdrage wordt vastgesteld aan de hand van het breukdeel dat is opgenomen in de Akte van splitsing van het gebouw. Het bestuur moet op de jaarvergadering verantwoording afleggen over het gevoerde financiële beleid.

      • Wanneer word ik lid van een VvE?

        Op het moment dat u een woning koopt, welke onderdeel uitmaakt van een appartementencomplex wordt u automatisch lid van een VvE. Dit lidmaatschap is niet opzegbaar, maar wordt beëindigd bij verkoop van uw appartement.

      • Is het mogelijk mijn lidmaatschap op te zeggen?

        Nee, dit kan niet. Iedere eigenaar is verplicht lid. Uw lidmaatschap komt te vervallen bij verkoop van uw appartement.

      • Moet ik het melden als ik mijn huis heb verkocht?

        Nee, dat is niet nodig. Dit zal namelijk de notaris voor u doen. De notaris zal daarnaast vragen hoe hoog het reservefonds is, wat de hoogte is van de VvE bijdrage van uw woning en of er een achterstand in betaling is.

    • Appartementsrechten, splitsingsakte en modelreglement
      • Wat zijn appartementsrechten?

        Een appartementsrecht is een aandeel in de eigendom van het gebouw of grond met het exclusieve gebruiksrecht van een bepaald afzonderlijk gedeelte (het privé-gedeelte).

        Als u een appartement koopt, koopt u eigenlijk een deel van een appartementencomplex. Dit heet in juridische termen: appartementsrecht. Door het kopen van een appartement heeft u het exclusieve recht van gebruik van uw eigen appartement. U verkrijgt tevens het recht op gebruik van de gemeenschappelijke onderdelen van het complex, zoals bijvoorbeeld trappenhuis, lift of binnentuin.

      • Wat betekent splitsing in appartementsrechten?

        Als alle losse appartementen afzonderlijk ingeschreven staan bij het Kadaster, is het gebouw gesplitst. Door de splitsing kunnen de afzonderlijke appartementen verschillende eigenaren hebben. Hoe het gebouw is opgesplitst is vastgelegd in de splitsingsakte met de splitsingstekening(en).

      • Wat is een Splitsingsakte?

        De splitsingsakte bevat een omschrijving van het appartementencomplex en de afzonderlijke appartementsrechten. Ook staat er een splitsingstekening in, waarop de grenzen staan tussen de verschillende appartementen onderling en die van de gemeenschappelijke ruimten.

        Het splitsingsreglement vormt de statuten van de Vereniging van Eigenaren (VvE).
        In dit reglement staan de rechten en plichten voor de VvE en haar leden. Tevens vindt u hierin voor welk deel u moet bijdragen aan gezamenlijk onderhoud.

      • Wat is een modelreglement?

        Een modelreglement is een verzameling van artikelen die gezamenlijk een model vormen om door de notaris te worden gebruikt bij het maken van de splitsingsakte en het splitsingsreglement.
        Er zijn verschillende modelreglementen gepubliceerd:
        • VvE modelreglement 1972
        • VvE modelreglement 1973
        • VvE modelreglement 1983
        • VvE modelreglement 1992
        • VvE modelreglement 2006
        • VvE modelreglement 2017

        De verwijzing naar het betreffende modelreglement is in de akte van splitsing opgenomen. Daarom blijft dit oudere modelreglement, als een nieuw reglement wordt uitgebracht, voor de betreffende VvE van toepassing.

    • Huishoudelijk reglement
      • Waarom is er een Huishoudelijk Reglement?

        Een huishoudelijk reglement kan een nuttige aanvulling zijn op de splitsingsakte. In het huishoudelijk reglement staan regels over het gebruik van de gemeenschappelijke ruimten. Als er geen huishoudelijk reglement is, gelden de bepalingen van de splitsingsakte.

      • Is een Huishoudelijk Reglement bindend?

        Ja, alle regels die in een Huishoudelijk Reglement vernoemd staan en door de vergadering zijn vastgesteld zijn wettelijk. Het Huishoudelijk Reglement mag echter niet de splitsingsakte of het wetboek tegen spreken. Leden kunnen dus gedwongen worden zich aan de regels te houden.

    • Algemene Ledenvergadering (ALV)
      • Hoe vaak per jaar wordt er vergaderd?

        Minimaal één keer per jaar zal er een Algemene Leden Vergadering (ALV) worden uitgeschreven. Wanneer er onvoldoende stemmen aanwezig zijn om rechtsgeldige besluiten te nemen zal er een tweede vergadering uitgeschreven worden, die vervolgens alsnog, door middel van meerderheid van de dan aanwezige stemmen, rechtsgeldige besluiten kunnen nemen. Daarnaast kan er door de leden een extra vergadering uitgeschreven worden.

      • Ik kan niet op de vergadering komen. Mag ik iemand anders sturen?

        Ja, dat mag. U kunt een ander persoon machtigen om in uw plaats op de vergadering te verschijnen. Deze persoon zal wel een door u getekende volmacht naar de vergadering mee moeten nemen als bewijs dat u deze persoon gemachtigd heeft. Dit machtigingsformulier is als bijlage toegevoegd bij de uitnodiging voor de vergadering.

      • Kan er worden vergaderd als er niet voldoende leden aanwezig zijn?

        Om geldige besluiten te kunnen nemen dient ten minste de helft van het aantal stemmen dat in totaal kan worden uitgebracht aanwezig dan wel vertegenwoordigd te zijn. Voor bepaalde besluiten is een groter quorum vereist. Deze besluiten dienen dan ook genomen te worden met een grote (gekwalificeerde) meerderheid, bijvoorbeeld twee/derde of drie/vierde.

    • VvE en onderhoud
      • Welke kosten zijn voor de VvE en wie zorgt voor het onderhoud van het gebouw?

        In het splitsingsreglement is opgenomen wat onder meer wordt gerekend tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken. Over deze gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken wordt het beheer gevoerd door de VvE.

      • Wat is een reservefonds?

        Iedere VvE moet een onderhoudsfonds of reservefonds hebben voor (groot)onderhoud. Daarmee onderhouden de eigenaren samen de gemeenschappelijke bouwdelen zoals bijvoorbeeld dak, gevel, fundering, gemeenschappelijke installaties en gemeenschappelijke ruimten.

      • Hoeveel moet de VvE jaarlijks reserveren?

        Iedere VvE is vanaf 2018 verplicht om jaarlijks een minimumbedrag te reserveren voor onderhoud en herstel van het gebouw. De hoogte van het te reserveren bedrag wordt vastgesteld op basis van een meerjarig onderhoudsplan of is 0,5% van de herbouwwaarde van het appartementencomplex.

      • Wat is een meerjarenonderhoudsplan (MJOP)?

        Een MJOP is een lange termijn plan voor het uitvoeren van noodzakelijk onderhoud van de VvE (het gebouw). Deze wordt jaarlijks besproken en aangepast bij de algemene leden vergadering.

    • VvE bijdrage
      • Waaruit zijn maandelijkse VvE bijdrage opgebouwd?

        De VvE bijdrage is opgebouwd uit kosten voor dagelijkse uitgaven van de VvE, zoals reparaties, verzekeringen en energiekosten. Een ander deel van de bijdrage wordt gereserveerd voor uitgaven in de toekomst, zoals schilderwerk en vervanging van bijvoorbeeld een dak of fundering. De hoogte van de VvE bijdrage wordt vastgesteld op de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering d.m.v. een rechtsgeldig genomen besluit.

      • Ben ik verplicht mijn VvE bijdrage te betalen?

        Ja, u bent wettelijk verplicht uw bijdragen iedere maand te betalen uiterlijk op de eerste van de maand waarop de betaling betrekking heeft.

      • Wat gebeurt er als ik vergeet te betalen?

        Wanneer niet of niet volledig wordt betaald ontstaat een achterstand. Bij constatering van een betalingsachterstand wordt er een herinnering verstuurd (kosteloos). Mocht betaling na de herinnering uitblijven, dan ontvangt u een 14-dagenbrief. In deze 14-dagenbrief staan de extra kosten wanneer u niet binnen deze termijn overgaat tot betaling. Indien dat het geval is, dragen wij de vordering over aan een incassobureau.

    • Mijn VvE documenten
      • Waar kan ik mijn VvE documenten vinden?

        Al uw VvE documenten kunt u terugvinden in uw VvE Dossier.
        Ga naar de website: https://www.nederwoon.nl/vve/. Klik rechtsboven op inloggen en vervolgens op VvE dossier.

      • Wat staat er in mijn VvE dossier?

        Met het VvE Dossier heeft u toegang tot de volgende gegevens:
        • Uw gegevens
        • Uw betalingen en openstaande vorderingen
        • VvE complexgegevens
        • VvE documenten zoals:
        - Splitsingsakte
        - Meerjarenonderhoudsplan
        - Onderhoudscontracten
        • Jaarrekeningen en begrotingen
        • Vergaderdocumenten
        • Overzicht en melden van reparatieverzoeken

    • VvE vragen en klachten
      • Contactgegevens

        Heeft u vragen of opmerkingen neemt u dan contact met ons op:
        Telefoon: 055-3683350
        E-mail: vve@nederwoon.nl
        Wij helpen u graag!

      • Klachten procedure

        NederWoon VvE Beheer doet haar uiterste best om binnen het kader van haar bevoegdheden alle appartementseigenaren en andere belanghebbenden tevreden te stellen. Desondanks kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze organisatie of één van onze medewerkers. Laat ons dit alstublieft weten, uw klacht kan ons helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren.

        Bespreek uw klacht eerst met uw VvE manager. Komt u er samen niet uit, volg dan de onderstaande procedure.

        Stuur uw klacht schriftelijk naar:
        NederWoon VvE Beheer B.B.
        t.a.v. de directie / klachtencommissie
        Postbus 842
        7301 BB Apeldoorn

        De klacht wordt door de ontvangende medewerker doorgegeven aan de leidinggevende van de betreffende afdeling. U krijgt binnen 24 uur na ontvangst van uw klacht een ontvangstbevestiging.
        De leidinggevende wijst een behandelaar aan (in veel gevallen kan dit ook de leidinggevende zelf zijn). De behandelaar neemt binnen 3 werkdagen na ontvangst van de klacht contact met u op voor een eerste reactie. Samen bespreekt u de klacht en eventuele mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Het is het doel om de klacht binnen 10 werkdagen behandeld te hebben.
        De afwikkeling van de klacht zal altijd schriftelijk plaatsvinden.

        Vermeldt u bij uw klacht in elk geval:
        • Uw naam en contactgegevens
        • Uw adres en de bijbehorende VvE
        • Uw zienswijze over het geschil

        NederWoon VvE beheer is aangesloten bij ‘De geschillencommissie’. Komt u er samen met ons niet uit, dan kunt u zich altijd richten tot deze onafhankelijke geschillencommissie.

        Link naar de geschillencommissie:
        https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/vve-management-zakelijk/

        Link naar het reglement van de geschillencommissie: https://www.degeschillencommissie.nl/media/1945/vvm-sgb-reglement.pdf

2. Stuur ons een mail.

Je kunt ons ook mailen. We beantwoorden je e-mail binnen één werkdag.

3. Kom je er echt niet uit?

Dan kun je ons natuurlijk bellen. We zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.

4. Calamiteit melden.

Wil je een calimiteit melden die niet kan wachten tot de volgende werkdag? Dan kun je ons bellen op ons noodnummer.